Спеціальність 061 “Журналістика”
Галузь знань: 06 «Журналістика»
Освітньо – кваліфікаційний рівень: молодший спеціаліст
Освітній рівень: неповна вища освіта
Кваліфікація: 3121 «Фахівець видавничо-поліграфічного виробництва»
Предметна галузь діяльності: виконання робіт, пов’язаних із прийомом оригіналів від авторів, виготовленням видавничої специфікації на видавничий оригінал, виготовленням оригінал-макету та підготовкою оригіналів до друку.
Освіта на базі: неповної/повної загальної середньої освіти
Термін підготовки: на базі повної загальної середньої освіти – 3 роки; на базі базової загальної середньої освіти – 4 роки
Форма навчання: денна
Фахівець підготовлений до роботи в галузях «Целюлозно-паперове виробництво», «Видавнича діяльність»:
1. Видавнича та поліграфічна діяльність, тиражування записаних носіїв інформації:
Видавнича діяльність:
- Видання книг
- Видання газет
- Видання журналів та періодичних публікацій
- Інші види видавничої діяльності
- Поліграфічна діяльність та пов’язані з нею послуги
- Брошурувально-палітурна та оздоблювальна діяльність
2. Операції з нерухомим майном, оренда, інжиніринг та надання послуг підприємцям
- Діяльність у сферах права, бухгалтерського обліку, інжинірингу; надання послуг підприємцям
- Рекламна діяльність
- Надання інших комерційних послуг
Фахівець здатний виконувати зазначену роботу і може займати первинні посади:
Фахівці
- фахівець видавничо-поліграфічного виробництва
Технічні службовці
- оброблювач інформаційного матеріалу
- оброблювач замовлень
- коректор (корегування текстів)
- конторський службовець (інформація).
Дисципліни спеціальності:
№ з/п | Назва дисципліни | К-ть годин | Питома вага, % | Кафедра |
Нормативні навчальні дисципліни: | 3 645 | 64.9 | ||
1 | Фізичне виховання | 351 | 6.3 | Фізичного виховання |
2 | Cучасна українська мова і практична стилістика | 324 | 5.8 | Української мови та літератури |
3 | Комп’ютерно-видавничі технології | 324 | 5.8 | Видавничої справи та редагування |
4 | Основи редакторської майстерності | 243 | 4.3 | Видавничої справи та редагування |
5 | Іноземна мова (за професійним спрямуванням) | 216 | 3.8 | Іноземної філології |
6 | Загальне редагування | 216 | 3.8 | Видавничої справи та редагування |
7 | Історія української літератури | 135 | 2.4 | Української мови та літератури |
8 | Редагування наукової, науково-популярної і ужиткової літератури | 189 | 3.4 | Видавничої справи та редагування |
9 | Історія світової літератури | 189 | 3.4 | Української мови та літератури |
10 | Редагування навчальної і довідкової літератури | 162 | 2.9 | Видавничої справи та редагування |
11 | Рекламознавство і підготовка рекламних видань | 162 | 2.9 | Видавничої справи та редагування |
12 | Редагування суспільно-політичної літератури | 108 | 1.9 | Видавничої справи та редагування |
13 | Редагування художньої і дитячої літератури | 108 | 1.9 | Видавничої справи та редагування |
14 | Організація і економіка видавничої справи | 108 | 1.9 | Видавничої справи та редагування |
15 | Історія видавничої справи | 81 | 1.4 | Журналістики |
16 | Коректура | 81 | 1.4 | Видавничої справи та редагування |
17 | Основи книгознавства | 81 | 1.4 | Видавничої справи та редагування |
18 | Видавничо-поліграфічні стандарти | 81 | 1.4 | Видавничої справи та редагування |
19 | Безпека життєдіяльності | 54 | 1.0 | Соціальної безпеки |
20 | Основи екології | 54 | 1.0 | Екології |
21 | Історія України | 54 | 1.0 | Суспільно-політичних наук, глобалістики та соціальних комунікацій |
22 | Українська мова (за професійним спрямуванням) | 54 | 1.0 | Української мови та літератури |
23 | Економічна теорія | 54 | 1.0 | Загальноекономічних дисциплін |
24 | Основи філософських знань | 54 | 1.0 | Суспільно-політичних наук, глобалістики та соціальних комунікацій |
25 | Соціологія | 54 | 1.0 | Суспільно-політичних наук, глобалістики та соціальних комунікацій |
26 | Культурологія | 54 | 1.0 | Суспільно-політичних наук, глобалістики та соціальних комунікацій |
27 | Основи правознавства | 54 | 1.0 | Теорії та історії держави і права |
Вибіркові навчальні дисципліни: | 1 971 | 35.1 | ||
Цикл гуманітарної та соціально-економічної підготовки | 216 | 3.8 | ||
Цикл математичної, природничо-наукової підготовки | 216 | 3.8 | ||
Цикл професійної та практичної підготовки | 1539 | 27.4 | ||
Разом | 5 616 | 100,0% |
Виробничі функції, типові задачі діяльності та вміння фахівця:
І. ОРГАНІЗАЦІЙНА
1.1. Робота з автором до укладання угоди.
Згідно з типовим положенням повинен уміти:
- працювати з автором над уточненням комплектності оригіналу;
- в залежності від виду майбутнього видання визначити особливості оформлення;
- орієнтуватися в асортименті книжкового ринку, прогнозувати місце майбутнього видання як товару.
ІІ. ТЕХНІЧНА
2.1. Укладання угоди з автором та прийманняавторського оригіналу.
Відповідно до нормативних документів повинен уміти:
- оформити угоду з автором;
- вести оперативну картотеку угод із авторами та картотеку авторів за допомогою комп’ютерної техніки;
- прийняти авторський оригінал згідно з Типовим положенням та угодою;
- перевіряти комплектність, технічний стан рукопису та визначати якість оформлення;
- реєструвати оригінали, що надходять до видавництва, опрацьовувати вхідні та вихідні дані оригіналів;
- оформити паспорт на рукопис та направити на рецензування;
- оформити відповідні документи про прийом оригіналу.
2.2. Оформлення документів та кореспонденції з питань адміністративної діяльності.
Згідно з вимогами до службових документів повинен уміти:
- розрізняти документи за видами діяльності, змістом, термінами виконання, місцем складання, походженням, формою та ін.;
- оформляти документи та кореспонденцію з питань адміністративної діяльності згідно з вимогами до викладу, змісту і правописних норм сучасної української мови і практичної стилістики;
- оформляти кореспонденцію, пов’язану з фінансово-розрахунковими операціями, постачанням і збутом;
- складати угоди, акти, претензійні листи, позовні скарги і заяви, доручення тощо;
- визначати видавничу собівартість книжкових, газетно-журнальних та інших видів видань та послуг;
- своєчасно та професійно оформляти документацію для нарахування гонорару.
ІІІ. ТЕХНОЛОГІЧНА
3.1. Робота зі штатними та позаштатними кореспондентами .
Згідно з Типовими положеннями вміти:
- співпрацювати з авторами журналістських матеріалів;
- смислово точно, логічно, послідовно, чітко, грамотно висловлювати свої думки, пропозиції, побажання, зауваження в усній та письмовій формах;
- дотримуватись етичних норм при співпраці з кореспондентами.
3.2. Приймання матеріалів для публікацій у засобах масової інформації.
Відповідно до нормативних матеріалів уміти:
- прийняти текст повідомлення від кореспондентів, інших авторів періодичного видання;
- точно відтворити текст повідомлення, що надходить, за допомогою сучасної техніки комунікаційного зв’язку.
3.3. Робота з рукописом під час редакційно-видавничого процесу.
Згідно з нормативними документами повинен уміти:
- працювати з рукописом під час кожного з етапів редакційно-видавничого процесу.
ІV. КОНТРОЛЬНА
4.1. Оцінка, рецензування авторського оригіналу.
Відповідно до вимог державних нормативних документів повинен уміти:
- оцінити комплектність оригіналу;
- спрямувати рукопис на спецрецензування, вивчивши висновки, повідомити про них автора та скласти акт схвалення авторського оригіналу (редакційний висновок).
4.2. Перевірка фактичного матеріалу.
Згідно з правилами повинен уміти:
- перевіряти дати, цитати, географічні назви, прізвища та інші матеріали, зіставляючи їх із першоджерелами, виконувати необхідні виправлення.
4.3.Вичитування відредагованого оригіналу і коректурних відбитків.
Згідно з вимогами держстандартів, правил техніки та методики редакційної правки повинен уміти:
- читати і виправляти коректурні відбитки та рукопис з метою забезпечення графічної та лексичної уніфікації тексту;
- усувати пунктуаційні й орфографічні помилки, дотримуючись правил граматики та орфографії, використовуючи при цьому різні групи коректурних знаків.
4.4. Забезпечення дотримання вимог та держстандартів.
Відповідно до нормативних матеріалів повинен уміти:
- користуватись галузевими стандартами для газетної, книжково-журнальної та інших видів поліграфічної продукції;
- забезпечувати правильність написання й уніфікацію термінів, символів, одиниць вимірювання, умовних скорочень у тексті, схемах, діаграмах та ін.;
- перевіряти правильність оформлення таблиць, виводів, формул, довідкового апарату видання, повноту бібліографічного опису і наявність відповідних посилань на джерела цитат і цифрових даних у тексті;
- поповнювати редакторський паспорт, відзначаючи в ньому всі особливості вичитування оригіналу;
- вміти користуватись нормативними матеріалами з коректорської та редакційно-видавничої роботи.
V. КОНТРОЛЬНО-ТЕХНІЧНА
5.1. Редакційна робота з авторським оригіналом.
Використовуючи нормативні матеріали та методи редакційної правки, повинен уміти:
- працювати над фактичним матеріалом, композицією видання;
- вносити правку-скорочення з метою дотримання певного обсягу;
- працювати над створенням оригінал-макету видання;
- виконувати редакційну коректуру;
- опрацьовувати таблиці та ілюстраційний матеріал, перевіряти правильність їх оформлення, відповідність позначень та посилань у тексті;
- володіти лексичними, фразеологічними, графічними, словотвірними, морфологічними, орфографічними, пунктуаційними, синтаксичними, стилістичними нормами сучасної української літературної мови;
- користуватися мовними виражальними засобами відповідно до мети і змісту мовлення, жанру твору та виду літератури;
- будувати прості та складні речення, використовувати стилістичні фігури відповідно до конкретної мовленнєвої ситуації;
- оцінити твір відповідно до норм сучасної літературної мови;
5.2. Редакційне опрацювання журналістських матеріалів.
Згідно з вимогами та методикою опрацювання матеріалів повинен уміти:
- аналізувати фактичний матеріал, тематичну структуру журналістського твору;
- аналізувати зміст, доступність, переконливість, аргументованість журналістського тексту;
- здійснювати редакторський аналіз рубрикацій та заголовкового комплексу;
- усувати недоліки абзацного поділу в журналістському творі;
- виконувати мовностилістичну правку журналістських текстів;
- усувати фактичні, логічні, композиційні помилки, а також помилки в осмисленні та узагальненні фактів;
- створювати матеріал для засобів масової та спеціальної інформації;
- характеризувати та здійснювати типологічний аналіз конкретного газетного та журнального видання;
- аналізувати образні засоби публіцистичної аргументації;
- виправляти помилки, вчинені відносно аргументів та тези, що доводяться в публіцистичному творі;
- аналізувати особливості комунікаційної структурної побудови публіцистичного твору;
- фахово оцінювати й аналізувати журналістські матеріали інформаційних, аналітичних, художньо-публіцистичних жанрів;
- усувати типові недоліки та помилки в композиції журналістських творів різних жанрів;
- аналізувати твори полемічного характеру та усувати типові помилки та недоліки;
- аналізувати журналістські матеріали, в яких використано результати соціологічних досліджень та виправляти типові помилки і недоліки;
- здійснювати редакторське опрацювання повідомлень для радіо, телебачення, інформагентств, прес-служб, служб спеціальних комунікацій.
VІ. ОРГАНІЗАЦІЙНО-ТЕХНІЧНА
6.1. Забезпечення рекламування окремих груп творів у засобах масової інформації.
Використовуючи нормативні документи, повинен уміти:
- складати угоди на створення та розміщення реклами;
- організовувати рекламні заходи та кампанії;
- оцінювати ефективність реклами;
- виявляти мотиви купівлі товару; проводити мотиваційний аналіз;
- вибирати засоби розповсюдження реклами;
- обирати кольорову гаму, образні ілюстрації, композиційно-графічні прийоми до рекламних матеріалів;
- створювати тексти газетної, журнальної, теле- та радіореклами;
- розробляти макет зовнішньої та транзитної реклами;
- рекламувати товари, використовуючи засоби зі зворотнім зв’язком;
- створювати політичну рекламу.
Компетенції випускників та система вмінь, що їх відображає:
Компетенція щодо вирішення проблем та задач соціальної діяльності, інструментальних та загальнонаукових задач | Зміст уміння |
Компетенції соціально-особистісні | |
Підтримка необхідного для професійної діяльності інтелектуального рівня | Вміти збагачувати свій інтелект шляхом самоосвіти та самоаналізу, толерантно ставитися до протилежних думок, уміти брати участь у дискусіях та виборі оптимальних рішень |
Підвищувати інтелектуальний рівень особистості, колективу, опираючись на знання закономірностей розвитку суспільства, тенденцій світової та вітчизняної науки, культури, освіти через професійну діяльність | |
Володіння креативним мисленням | Спираючись на особистий інтелектуальний рівень, з урахуванням психологічних аспектів текстотворення і текстосприйняття, реалізовувати видавничі проекти з предмету діяльності |
Володіння системним мисленням | На основі умінь та навичок самоосвіти та самоаналізу вміти систематизувати інформацію з метою підвищення ефективності праці на основі системного та методологічного підходів до предметної діяльності |
Вміння передбачати кінцевий результат та наполегливо досягати мети | Виховувати наполегливість у досягненні високих результатів праці, спираючись на особистий інтелектуальний рівень кожного учасника творчого процесу, враховуючи тенденції соціального та економічного розвитку держави |
Знання критеріїв оцінки якості результатів діяльності | Уміти взаємоузгоджувати особисті, колективні та суспільні інтереси |
Виховувати прагнення до отримання найвищих показників якості результатів у професійній діяльності | |
Володіння властивостями комунікабельності й адаптивності | Використовуючи знання державної та іноземної мов, уміти здійснювати професійну діяльність у всіх її видах, спираючись на знання соціального, правового, економічного аспектів існування суспільства |
Уміти здійснювати професійну діяльність у всіх її видах, спираючись на знання основ професійної діяльності, з урахуванням національних особливостей країни | |
Володіння толерантним ставленням до думок, поглядів на різні аспекти та характеристику діяльності або (та) об’єкти предметної діяльності | Спираючись на розуміння загальнолюдських цінностей та навички самоаналізу, толерантно ставитися до протилежних думок, уміти брати участь у дискусіях та виборі оптимальних рішень |
Розуміння необхідності бути критичним та самокритичним | Спираючись на певний рівень інтелектуальних знань та комплекс моральних особистих якостей, поважати інші погляди щодо проблемних питань професійної діяльності та загальнолюдських цінностей, вміти самокритично оцінювати свою поведінку та результати праці |
Розуміння сутності загальнолюдських проблем з питань збереження природних ресурсів та питань екології | Спираючись на знання основних принципів збереження чистоти довкілля, створення умов для забезпечення життєдіяльності у різних природних ландшафтах, вміти передбачати вірогідність виникнення небезпечних ситуацій у навколишньому середовищі |
Уміти забезпечувати професійну безпеку та безпеку життєдіяльності у звичайних умовах та надзвичайних ситуаціях, спираючись на знання з ідентифікації шкідливих та небезпечних факторів діяльності людини та технічних систем у природному середовищі | |
Розуміння та сприйняття етичних норм ділового спілкування | Використовуючи знання ділового етикету, ділової мови та норм усного та писемного спілкування, вміти логічно і послідовно доводити інформацію під час професійної та соціально-побутової комунікації |
Уміти взаємоузгоджувати особисті, колективні та суспільні інтереси | |
Володіти психологічними та естетичними аспектами спілкування із замовником об’єкту предмета діяльності | |
Розуміння необхідності дотримання норм здорового способу життя | Аналізуючи особистий рівень працездатності, підтримувати здоровий режим роботи і відпочинку, розвивати та удосконалювати фізичну підготовку і загартування |
Загальнонаукові компетенції | |
Базові уявлення про основи філософії, психології, педагогіки, що сприяють розвитку загальної культури й соціалізації особистості, схильності до етичних цінностей | Оцінювати події та діяльність у всіх аспектах соціального процесу в державі з позицій загальнолюдських цінностей з метою забезпечення комфортної ділової атмосфери та досягнення високих результатів праці |
Спираючись на філософські погляди, релігійні традиції, психологічні аспекти та педагогічні складові професійної роботи, забезпечувати творчу атмосферу для досягнення високих результатів праці | |
Базові знання вітчизняної економіки і права, розуміння причинно-наслідкових зв’язків розвитку суспільства й уміння їх використовувати у професійній і соціальній діяльності | Використовуючи отримані знання матеріалу загальносвітової історії та історії України, виявляти причинно-наслідкові зв’язки в історичних подіях минулого і сучасного з метою формування особистої мотивації професійної діяльності |
Спираючись на знання конституційного права, використовуючи знання політичного устрою та правового стану України, вміти відстоювати свою життєву позицію та громадські права | |
Використовуючи знання з економічного та політичного розвитку держави, з основ правознавства, формувати особисті погляди та конструктивно-критичні підходи до реальностей сьогодення та формування особистої мотивації у професійній діяльності | |
Базові знання фундаментальних розділів з основ видавничої справи, загального і спеціального редагування в обсязі, необхідному для використання в обраній професії | Забезпечувати виконання нормативних вимог до результатів професійної діяльності та ефективне використання об’єктів предметної діяльності, спираючись на базові знання фундаментальних розділів видавничої справи та редагування |
Базові знання в галузі інформатики й сучасних інформаційних технологій; навички роботи і використання програмних засобів у комп’ютерних мережах, уміння створювати бази даних і використовувати Internet-ресурси | Використовуючи отримані знання та вміння, аналізуючи можливості інформаційних систем, сучасних інформаційних технологій, використовувати комп’ютерні програми у процесі збагачення інтелектуального рівня особистості |
Базові знання фундаментальних наук в обсязі, необхідному для освоєння загальнопрофесійних дисциплін | Спираючись на базові знання з фундаментальних наук, які забезпечують можливість освоєння змістовних модулів професійних дисциплін, ефективно засвоювати матеріал і виконувати певну сукупність завдань загальнопрофесійних дисциплін |
Базові знання з державної мови і редакторської майстерності для подальшого освоєння загально- та спеціальнопрофесійних дисциплін | Спираючись на норми сучасної української літературної мови та навички з основ редагування і журналістських дисциплін, ефективно засвоювати матеріал та виконувати певну сукупність завдань загальнопрофесійних дисциплін |
Базові знання з економіки та організації діяльності, управління виробничим процесом і вміння їх використовувати у професійній та соціальній діяльності | На основі аналізу досвіду інших країн світу з питань демократизації політичного та економічного життя і впливу цього процесу на поліпшення життєвого та культурного рівня суспільства, вміти прогнозувати напрямки і шляхи подальшого розвитку видавничо-поліграфічної галузі зокрема та економічної системи країни загалом |
Використовуючи отримані знання, розвивати економічне мислення, вміти передбачати кінцеві результати професійної діяльності при виконанні своїх виробничих обов’язків | |
Використовуючи отримані знання, розвивати навички з організації професійної діяльності та управління виробничим процесом з метою отримання найкращих кінцевих результатів | |
Інструментальні компетенції | |
Володіння писемною й усною комунікацією рідною мовою | Використовуючи знання державної та іноземної мов, вміти збагачувати свій інтелект шляхом самоосвіти, накопичувати знання та формувати навички з різних аспектів професійної діяльності |
Використовуючи знання державної мови, вміти здійснювати професійну діяльність у всіх її видах, уміти логічно і послідовно доводити інформацію під час професійного та соціально-побутового спілкування | |
Володіння іншою мовою (мовами) | Використовуючи знання іноземної мови (іноземних мов), мати навички збору інформації, вміти збагачувати свій інтелект шляхом самоосвіти, вміти накопичувати знання та навички з різних аспектів професійної діяльності |
Навички роботи з комп’ютером, використання Інтернет-ресурсів | Мати навички збору інформації, використовуючи сучасні комп’ютерні технології, вміти збагачувати свій інтелектуальний та професійний рівень, накопичуючи обсяг можливих комунікативних зв’язків із різних аспектів професійної діяльності |
Навички збирання та аналізу інформації | Збагачувати особистий інтелектуальний та професійний рівень, вміти аналізувати результати різних аспектів професійної діяльності з метою забезпечення конкурентоспроможності відповідних фахових послуг |
Навички управління інформацією | Вміти використовувати отриману інформацію та результати її аналітичної обробки для набуття фахових знань і навичок з певних складових професійної діяльності |